2011/05/13

Prydnadsträd - Sorbus 'Dodong' Ullungrönn


Om någon skulle fråga mig om vilket växt jag skulle köpa med mig och plantera på en öde ö där det inte finns någon växtlighet, så skulle jag tveklöst säga Ullungrönn. Med den relativt korta erfarenhet jag har av trädgård och växter så har jag lärt mig uppskatta detta prydnadsträd vi har i vår nuvarande trädgård oerhört mycket. Det är ett relativt litet träd som kan bli uppemot 10-12 meter högt och har grov grenbyggnad med många upprättväxande grenar utan direkt huvudstam. Stora friska gröna blad med 15-17 småblad. Höstfärgen är intensivt lysande orangeröd till röd. Vita blommor i stora klasar, och bären är orangeröda som på många andra rönnar. Det som hänför mig är att den har så otroligt många höjdpunkter på en växtsäsong. Magnolia, t ex är fantastisk när den blommar och sedan är det träd som sällar sig till mängden, Ullungrönnen däremot har redan i knoppstadiet ett vackert uttryck. När det sedan precis har slagit ut (se bild nedan) så är formen smäcker och spännande.

Sedan vecklar bladen ut sig i plymer och ger en frodig grönska,

Nu i maj kommer blomningen med vita blommor i stora klasar som ger underbar kontrast till det mörkgröna bladverket.


Rönnbären kommer under sensommaren och slutligen så brinner bladen fantastiskt i orangerött under hösten. Jag har beskurit vårt träd lite under åren för att hålla ner höjden och forma det lite. När sedan bladen har fallit på hösten så har det även ett vackert uttryck i de bara grenarna under vintern. Det är helt enkelt ett fantastiskt litet träd som jag rekommenderar varmt. Lägg gärna en slant extra på en Ullungrönn för att få ett träd som förgyller er trädgård under hela året!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jens,
I never heard of this mountain ash. What is its hardiness zone? It is very beautiful, I may try to get one. Thanks.

skogstorpet sa...

Hello Michael!

Yes it's a beauty! It's also very tough and hardy up to zone V (5) and perfect for the scandinavian climat. But put it in a semisunny place or even a bit shady. These trees often vegitate early in the spring, so late frost can cause some trouble. Good luck! Jens

Kristina Bonander sa...

Hej Jens,
Har varit så mycket jobb en period så det har varit lite si och så med bloggande en period. Måste börja med att svara på din fråga om nunneörten: ja, den sprids med frö!
Ullungrönn, ja. Helt fantastisk! Hade förmånen att få höra Tor Nitzelius´ son berätta om faderns växtjaktresor till Asien. Tor Nitzelius tittade helt sonika på en karta berättades det, och beslöt besöka områden som låg på samma breddgrad som Sverige och hamnade på ön Ullung-do där han hittade rönnen.
Såg ett fantastiskt exemplar på vår lokala plantskola i höstas, men man kan ju inte få plats med allt man vill ha! Så det fick anstå.
Hälsningar
Kristina