2011/03/14

Madeleine Huber - Mindful Garden

Idéträdgården på bilden ovan fanns med på Nordiska utställningen "Göteborgs Lustgårdar" i september 2008. Kungsbacka Trädgårdsvänners Mässgrupp fick i uppdrag att göra en idéträdgård på drygt 30 kvadratmeter på temat ”Rosor, romantik och röda bär". I samarbete med mässgruppen ritade och ansvarade Madeleine Huber för layout, växtval och projektering. Madeleine är utbildad trädgårdsmästare och trädgårdsdesigner men har även  erfarenhet av arkitektur och med ett antal idé- och utställningsträdgårdar på sitt CV. Hon har det egna företaget "Mindful Garden" med Onsala utanför Göteborg som bas. Jag träffade Madeleine i hennes monter på Skånemässan och efter mina utbildningar på Alnarp inom trädgårdsterapi och utformning av hälsoträdgårdar så var jag såklart nyfiken på hennes företagsnamn, Mindful Garden.
-Jag har läst en hel del om Mindfulness och höll ett föredrag om just det tidigare på dom här mässdagarna, om mindfulness i trädgården. Jag är precis som du väldigt intresserad av terapidelen i att vara i en trädgård. Det är ju bevisat att det är en stor vinst i att vistas i en trädgård. Det behöver inte just vara ren terapeutisk verksamhet, men det ger terapeutiska effekter av att bara vara i det gröna och naturen. Så visst namnet är medvetet valt på grund av mitt intresse för den delen. man skall vara medveten, vara i nuet.

Vad är viktigt för en trädgård om man utgår från tankarna inom Mindfulness?
-En viktig del är ju att välja utifrån kunden och den fysiska platsens förutsättningar, medvetna val som passar in. Det funkar inte riktigt med en medelhavsträdgård längst upp i norrland, men kunden och platsens behov skall styra. Men jag tycker det skall vara berikande att vistas i trädgården med möjlighet till att kunna använda alla sina sinnen.

Vad betyder det för dig som företagare att medverka på mässor?
-Det är väldigt bra marknadsföring genom att man får direktkontakt med folk, man får en input med en gång!

Vad frågar besökarna om ?
- Många har frågat mig var dom kan köpa vissa av sakerna jag har använt i min utställningsmonter här på mässan. Annars är det många olika trädgårdsdesignfrågor, hur dom skall kunna göra en bra altan, hur dom skall kunna utnyttja sin trädgård på bästa sätt.

Egen bild
Madeleines och hennes företags monter på mässan (bild ovan) tycker jag personligen var inspirerande och det är många andra bloggare som uppmärksammade den också i sina inlägg efter mässan.
Madeleine berättar vidare att mässor ger en bra effekt både på kort och lång sikt ur marknadsföringssynpunkt. Ett ökat antal besök på hennes hemsida sker såklart veckorna efter mässan men sedan vill dom flesta kunderna hem och tänka och fundera. Man vill inte boka jobb med en gång utan fundera lite mer då det är ett rätt stort beslut att förändra eller anlägga en ny trädgård.

Men till skillnad från mig, tycker Madeleine att det är bra att mässan ligger så pass tidigt som den gör.
-Folk vill gärna att våren skall börja så man kan komma igång, så här är alla positiva och glada. Trädgård ligger i tiden och många är intresserade av trädgård så man vill komma igång så tidigt som möjligt.   
                               
Avslutningsvis kan jag säga att Mindful Gardens uppskattade monter var riktigt inspirerande och mycket av det Madeleine gjort inom trädgårdsdesign och idéträdgårdar är lika inspirerande. På hennes företags hemsida kan man bl a se och läsa om hennes egna vackra trädgård, Villa Gubbekulla,. En fantastisk trädgård som hon använder som visningsträdgård och som har varit med i rad artiklar i inredning- och trädgårdstidningar, bland annat i Allers Trädgård och Sköna Hem. (se länk till Allers artikel om Villa Gubbekulla ovan)

Bilder lånade från Mindful Gardens hemsida

2 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Villa Gubbekulla var jättevackert och jag skulle kunna tänkt mig en liknande trädgård - när jag bodde i Älvsjö, Stockholm!
Men...här på landet omgiven av en liten skog så tror jag inte att den skulle passa in alls. För visst är det så att man till viss del måste anpassa sin trädgård efter omgivningen.

Katharina, trädgårdsdesignern sa...

Jens, jag kom precis hem från att ha lyssnat på min kollega Madeleines föredrag om trender i trädgården och om trädgårdsdesign. Det var väldigt inspirerande och eftersom vi bor och verkar inom samma område så var det intressant att få träffa henne! Jag har sett hennes visitkort och har funderat över namnet på hennes företag. Nu blir det till att besöka hennes visningsträdgård.