2012/03/07

Lotta Ahlvar - VD Svenska Moderådet - Skånsk Trädgård 2012


        

Foto Henrik Zethelius

































Säga vad man vill om trender och mode inom trädgårdsområdet, men det är ändå spännande att se tillbaka på året som gått och sedan fukta pekfingret och sticka upp det i i blå för att känna av vart moderådet säger att vi skall vända blickarna under de kommande året eller åren. Jag själv tycker nog att trender inom trädgårdssfären har något längre startsträcka och är något försiktigare och inte så skarpa i kanterna som inom mode och design. Det är klart att 2010 års förhandstips inför 2011 om att odla sin egen mat slog igenom med dunder och brak och blev ett av de senaste årens stora genomslag inom trädgårdandet. När jag på årets mässa fick chansen att få en pratstund med Svenska Moderådets VD Lotta Ahlvar så handlade en hel del om den blommiga och romantiska trenden som förväntas bli stor under 2012 men framför allt köksträdgårdsodlingen lyfte Lotta fram som det stora inom trädgårdstrenderna under året som gick och som kommer att förstärkas även under 2012.


- Ja det landade verkligen och tog mark förra året, inte bara hos dom gamla damerna som alltid har kunnat fröså utan också hos en ung generation som tycker det är coolt att äta egen-uppdragna morötter, chili, tomater eller bönor. Inte bara sallader och ruccola utan grönsaker som faktiskt kräver lite mer omsorg och kunskap och som tar lite längre tid.

Om vi tittar framåt under detta året och kanske till och med 2013, vad ser du för riktningar och trender?

- Jag tycker nog det finns många drag. Vi har på denna mässan planterat i lite klassisk romantisk viktoriansk stil i stora urnor i vår monter som ser antika ut men är nya. Det är en stil att det praktfulla blommiga kommer starkt, men som du ser har vi planterat lite kryddor som t ex timjan och salvia bland dom ståtliga blommorna och olivträdet och det att man blandar lite vanvördigt tycker jag att man kunde se redan förra året på t ex den stora Chelsea Flower Show. Man kunde se rabarber bland rosor och helt vanvördiga planteringar i så kallade potagerodlingar. Så blandade odlingar är något som kommer mycket mycket mer. Hållbarhetstankar och återvinning är även det något som Lotta lyfter fram inför året.
- Man återanvänder mycket och planterar i plastbyttor, lastpallar och plastkorgar eller i egentligen vad som helst och den billigaste papperskorgen från IKEA kan bli en ganska schysst kruka på trappen. Som privatperson kan man ju självklart förhålla sig hur man vill till trender men för producenter och försäljare av t ex krukor eller trädgårdsmöbler så är vår information värdefull då det ju är ganska viktigt att känna av vart strömmarna går för det är ju ganska mycket pengar det handlar om i inköp och vad man kanske bör satsa på lite extra. Men det är svårt då de faktiskt är en trend i sig att det finns väldigt mycket stilar att välja på!


När jag tar min vanliga snabbrunda på mässan, precis när jag kommit in, så skaffar jag mig alltid ett första intryck om vad som är en stark trend på just denna mässan. I år tyckte jag det var mycket asiatiskt, med bambu, gräs och mossa som gick igenom i många montrar. Detta var även något som även Lotta tycker sig känna igen.

- Ja gräs är alltid intressant och jag tror att det finns ett stort intresse även för sk zen-trädgårdar med ett speciellt lugn och krattade grusgångar och rabatter. Men jag tror mer på det som en del i trädgården, som ett rum bland andra. Man kan ha ett lugnt rum, ett romantiskt rum och ett rum för köksträdgården osv. Det är lite häftigt att tänka på sin trädgård som en tiorummare eller tvårummare, det kan ju vara vad som helst egentligen!

Om vi ser på trender inom  trädgårdsdesign, hur står sig svensk trädgårdsdesign internationellt?

- Vi har en av världens bästa! Ulf Nordfjell, så är det ju. Är man i England och reser på landsbygden så är man oerhört imponerad av Nordfjell. Det är intressant då vi svenskar är sk "early adopters" i många avseenden. Vi tar på oss de ballaste jeansen först, vi har bakat surdeg och annat länge som nu syns i övriga Europa och det känns lite så även inom trädgård. När man går på stora shower  som Chelsea Flower Show så kan jag känna -Jamen det här har vi redan sett i Sverige på någon mässa eller nåt, kanske i något mindre skala men det är ändå påtagligt att vi ligger långt framme i trendskapandet även inom trädgårdsområdet.

Är det någon trend inom trädgård du själv har svårt för just nu?

-Jag tycker det är jättetråkigt med Buxbom som nu inte mår så bra med svampsjukdomarna som tar död på  många av buskarna. Det är intressant att se alla nya försök att hitta ersättare till buxbomen och att försöka formklippa alla möjliga varianter och då är det framför allt kanske barrväxterna som jag har svårt för.

Ni inom Svenska Moderådet har ju en stark ställning som inflytelserik påverkan på hur trender absorberas av marknaden, hur ser du på dagens bloggare och deras inflytande?

-Jag tycker det är jättehäftigt! Bloggarna är ju snabbrörliga om man jämför med gammelmedia. Men jag tycker också att det är häftigt att se detta ganska unga medie med unga människor som har ett intresse som börjar blogga och som sedan har tagit andra steg in i media med boksläpp och blivit programledare. Det kommer alltmer även inom trädgård även om mode ligger långt före i i det avseendet. Jag hade ju unga tjejer från Hvilans trädgårdsutbildning som hjälpte mig med vår monter och som är födda på 90-talet, en ny generation som har intresse som kommer på bred front.

Vad kännetecknar en bra blogg?

-Oj, jaa du... jag tycker en bra blogg skall innehålla väldigt mycket bilder och gärna stora bilder. Självklart skall den ju även ha en aktualitet och sedan tycker jag personligen att det är väldigt viktigt att skriva bra och det kan jag nog känna att det har varit lite si och så med det där framför allt i modebloggar kanske. Vad man har på sig den dagen är kanske inte så intressant att läsa i det långa loppet. Att skriva roligt är självklart bra men vill man ha en läsare som har kontinuitet i sitt följande så tror jag att man även bör fokusera på reflektioner och egna åsikter över tidsanda och annat.

Med dom konkreta bloggtipsen i minnet tackade jag "spådamen" Lotta Ahlvar för hennes tid och det skall bli spännande att se hur den för mig inte så roliga, svulstiga, romantiska trenden som förväntas bli stor under året utvecklar sig. Men att kökstrenden inom trädgård fortsätter växa sig stark är jag övertygad om och Tareq Taylors föreläsningar på mässan förstärkte den riktningen. Men mer om detta i ett senare inlägg.

Pin I

Inga kommentarer: