2011/03/08

Peter Englander - Apotekarns Trädgård, Skånska trädgårdar 2011


Jag satte mig ner för en pratstund med Peter Englander, alltid aktuell med sin exotiska och inspirerande medelhavsträdgård i centrala Simrishamn, men just nu inne i en häktisk period och extra uppmärksammad genom trädgårdssatsningen på TV 8 -  "Trädgårdstoppen". En ny svensk trädgårdsserie som även resulterat i en nyskriven bok med samma titel med just Peter som författare.

När jag sätter mig ner i Peters fantastiska monter under eftermiddagen på den sista dagen av mässan "Skånska Trädgårdar" i Malmö, så är det en märkbart trött och lite sliten man jag har framför mig och som förklarar sin hatkärlek till det här med mässor.
- Det är alltid lika kul att träffa alla engagerade och inspirerande människor, men fysiskt säger det ifrån. Du kan ju tänka dig att stå på ett tegelgolv i tio timmar per dygn och så har jag ju byggt mässmontern själv så jag är inne på 10:e dagen i rad här på Jägerso nu, inte bara dessa fyra mässdagar. Så det är ju klart att man känner sig lite mör!

Vad tycker du om årets mässa?
-Det jag har hunnit med att kika runt på känns som om att utställarna har gjort sitt absolut bästa för att visa våren. Man ser att det brinner i ögonen på många av besökarna, man vill komma igång och jag tror många är inspirerande när dom går härifrån.

En del jag har pratat med under dagen tycker att det är för mycket saker och prylar och för lite växter och trädgård, vad tycker du?
-Tjaa, jag kan väl förstå det till viss del. Men jag tror vi skall vara lite hyggligare mot mässarrangörerna som är anlitade till den här mässan. Detta är ett mellanår, man har ingen riktig mässbyggnad, mycket energi och pengar har gått till uppbyggnaden av dessa 16 000 kvm stora tält som mässan innefattar i år. Jag beundrar mässledningen för att dom kör detta för att behålla kontinuiteten, dom har haft en del att kämpa med och emot.

Är inte tidpunkten för mässan lite i tidigaste laget? Köper man växter kan man ju inte åka hem och gräva ner dom på grund av tjälen.
-Jo det ligger mycket i det. Denna mässan ligger ju egentligen i vintertid, i gränslandet mellan februari och mars kan det ju fortfarande vara vinter även här nere i södra Sverige. Så det är precis som du säger, om man handlar något var skall man göra av det? Dom stora mässorna i Stockholm ligger ju senare i mars och april och det kan vara klokt på ett sätt. Men normalt sett har vi ju vår här nere men inte i år.

Vad tror du personligen att vi, som besökare, får ut av dessa trädgårdsmässor?
- Det är nog skapandet av en längtan, den är ett startskott på säsongen. Samma sak som med tulpanerna. Vi svenskar köper mest tulpaner i hela världen och varför gör vi det? Jo det är ju för att någonstans när vi ser dom färggranna blommorna, som på den här mässan, då förstår vi att snart...snart går vi där barfota i gräset!


Din stora passion för medelhavsväxter och miljöer verkar ha smittat av sig på många svenskar. Är du förvånad över det stora intresset?
-Jag är faktiskt lite förvånad över hur många som känner till "Apotekarns Trädgård", mina böcker och de växter som ligger mig varmt om hjärtat, att det har blivit så pass känt. Jag brukar fråga när jag föreläser hur många som har varit i Apotekarns Trädgård, och det spelar ingen roll om jag är i Växjö eller var som helst, händerna åker upp, så det är ju roligt!

Peter förklarar sedan, lite väl ödmjukt enligt min mening, att han inte skall ta åt sig hela äran utan att det är något i medelhavstemat som slår an i den svenska själen. Han förklarar:
- Vi svenskar, överlag, dyrkar medelhavet, solen och dess växter. Vi längtar till solen mer än någon annan nation i världen. Tar man då detta som "sitt" tema så kommer belöningen automatiskt i form av intresse och uppmärksamhet. Peter ler välförtjänt när han fortsätter: -När jag t ex skulle övertala Bonniers förlag om min första bok "Medelhavsträdgård på svenska" så tyckte dom att det här kan väl inte vara någonting, det är ett för tunt tema. Men trots detta vågade dom publicera boken, och det visade ju sig att dom hade fel . Jag träffar människor här dagarna i ända, som inte har anlitat mig, utan anlägger denna typen av trädgårdar själva. Dom bygger pergolor, terrasser, uppbyggda odlingsbäddar och dom frågar om rosmarin, citron och timjan. Jag vet inte hur många frågor om olivträd jag har besvarat under dessa dagarna, så detta temat passar svenskarna som handen i handsken. Vi älskar att äta italiensk mat, varför inte anlägga en italiensk trädgård också?!

Den 20 mars har TV 8 satsningen "Trädgårdtoppen" premiär. Ett program där Peter tillsammans med Doreen Månsson åker runt till 20 trädgårdar från längst i söder till längst upp i norr för att i slutet av serien på något sätt kora en vinnare. Om det funkar att tävla i vilken som har vackrast trädgård återstår att se och jag är själv tveksam till själva tävlingsmomentet. Men att få möjligheten, att via TV-rutan, få göra ett besök i trädgårdar man annars aldrig kommer ha möjligheten att besöka lockar väldigt mycket! Att Peter är en man med många järn i elden är något som blir klart när jag frågor honom hur hans 2011 kommer att se ut utöver en splitter ny TV-serie.
-Ja det börjar ju här, då vaknar man till liv med den här omgivningen som är på mässan efter sin vinterdvala. Sen bor jag på Österlen som kan ses som Skånes glesbygd. Det gäller att ha många järn i elden annars kan man inte försörja sig. Som vanligt öppnar jag då "Apotekarns Trädgård" 1 april och har öppet i 5 månader för att sälja timjanbuskar och leverera medelhavet till besökarna. Sen fortsätter jag att planera och rita medelhavsträdgårdar, och jag skall sen fortsätta att skriva böcker. Jag håller på med en ny bok som skall publiceras nästa år.

Spännande med en ny bok, vad kommer den att handla om?
- Jag gör faktiskt en U-sväng, om att återvända till rötterna på sätt och vis. Vår familj har köpt en helt vanlig 50-tals villa med en helt vanlig ful trädgård. Och då tänkte jag att DET skall jag skriva en bok om. Jag ser förmodligen lite frågande ut så han fortsätter. -Jag visar mig själv och alla andra hur man gör från grunden. Ofta när vi köper eller ärver en villa så är det ett hus och framför allt en trädgård som har avverkat kanske ett flertal ägare. Du dundrar in i köket och badrummet och kaklar och står i, men i trädgården står du och kliar dig i huvudet och undrar vad du skall göra och framför allt var du skall börja! -Vad gör jag med dom här stora "barrmonsterna"?!
Min familjs tegelvilla kommer vara som en grön tråd genom hela boken, men jag kommer också att beskriva hur man gör om man har en gul tegelvilla eller ett brunt trähus, det är min ambition i alla fall, jag bygger min egen trädgård och skriver om det. När jag nu säger det kommer jag ju på att detta projekt kommer att uppta den största delen av min tid under 2011, men det är typiskt mig, jag glömmer det mest väsentliga med hela året!

Vilket är det största felet många gör som vill förändra sin trädgård?
-Jag har lite svårt med att säga att man gör fel i en trädgård över huvudtaget. Men man skulle kunna säga så här...vill man hålla i slantarna så skall man nog planera lite mer. Kanske ta in någon som hjälper till om man inte själv vet hur. En plan där man mäter upp trädgården, man behöver inte sjösätta allting första året men man bör ha en slags tågordning. Om vi pratar utseendemässigt så tycker jag att man generellt tittar för lite på huset. Det är husets fasad som i mångt och mycket bestämmer hur trädgården skall se ut tycker jag. Material, växtval och gångar bör harmonisera med husets karaktär. Det måste inte alltid vara så, men i de allra flesta fall vågar jag säga att det bör vara så. Att skapa en grundstruktur med samhörighet mellan hus och trädgård är viktigt. Sedan kan man vara galet crazy och brisera i färger efter hand. Blir gångar och andra grundstrukturer helt avvikande, blandade och spretiga i karaktären så blir upplevelsen lite schizofren, trädgården kan inte riktigt reda ut alla sina personligheter.

Upploppet på mässan närmar sig och jag känner mig själv seg i kropp och knopp efter drygt 4 ½ timme i tälten på Jägersro. Men jag känner att jag avslutningsvis måste fråga om vilka trender som går att urskilja på årets trädgårdsmässa "Skånska Trädgårdar". Efter en kort paus för att samla tankarna avslutar Peter vår pratstund med följande analys:
- Jag ser olika trender, det finns någon idémonter som var otroligt färgrik och kreativ med odlad svärmorstunga i stora gigantiska tekoppar från något större varuhus utan att nämna det vid namn. Den där respektlösheten kan jag se lite, att man adderar humorn och/eller kreativiteten i trädgården, allt är tillåtet. Vidare tycker jag att mitt egna tema" Det goda livet i solen" känns starkt. Yngre par, och för all del yngre män som du (tackar, tackar!) som tidigare lyste med sin frånvaro börjar nu intressera sig för att använda sina balkonger, terrasser och trädgårdar. Dom är inga trädgårdsnördar och dom har inte riktigt tid men dom vill banne mig ha en trädgård som ser bra ut. Det känns som en ny målgrupp och en superstark trend och det får gärna kosta lite, lite dyrare trädgårdar rent utav. Sen har vi en annan trend som går stick i stäv med denna trend och det är att man vill odla sin egen mat. Det känns dock lite att det låter bättre än det smakar, det krävs en hel del skötsel med sådan odling, så frågan är hur många som verkligen lever upp till det fullt ut...

Vi låter den frågan ligga i luften och kanske kan den bli besvarad på nästa års mässa då man kan summera 2011. Jag avslutar min trevliga pratstund med Peter Englander som under detta året förmodligen kommer att bli ett av de mest välkända namnen och ansiktena i trädgårdssverige, och det med all rätt. Ett stort bultande trädgårdshjärta med venerna fulla med medelhavet och en inspirerande och mångsysslande man i sin bästa år kommer att få många nya anhängare till sitt goda liv i solen. Jag skakar tass och tackar för att han tog sig tid och beger mig mot nästa inspirerande person att samtala med och lämnar Peter till en hugande besökare. En besökare som förmodligen har en undran om hur man sköter om sin korkek eller olivträd, citronträd eller timjanbuske eller...

5 kommentarer:

Odlarlust sa...

Härligt och intressant reportage!

Stein sa...

Kjempefin reportasje du har skrevet! Flotte bilder og mye god inspirasjon! Så synd jeg ikke får inn Svensk TV 8, for det programmet virker jo midt i blinken for oss trädgårdselskere! :-D

MED EN KÄNSLA ♥...♪♫ sa...

Jättekul att läsa, ser så fram emot programmet & längtar efter våren!

mamma sa...

Mycket trevligt skrivet Jens. Intressant att ta del av dina upplevelser.

Kristina Bonander sa...

Trevligt att läsa!
Jag har själv inte varit intresserad av medelhavstrenden, men så var jag på en guidad visning av Edvard Anderssons växthus på Bergianska där det berättades om hans besjälade vilja att skapa ett växthus med exakt rätt klimat för medelhavsväxter. E. Anderson älskade medelhavsklimatet! Just att få historien bakom gjorde mig intresserad.
Har inte läst Englanders böcker, men känner att det är ett hål som måste fyllas. Jag börjar fundera i termer vinterträdgård....
Kul också att han tänker skriva om 50-talshuset sitt. Kommer att passa mig som hand i handske som just har ett rappat, gult hus från den tiden. 50-talsdesignen är högkvalitativ, så trädgården runt ett sånt hus måste ju på något vis få spela det. Ska bli spännande och se vad han kommer att skriva.
Hälsningar
Kristina