2010/03/01

En första strukturskiss. "Fröknegården"



Jag har under några veckor samlat lite tankar och inspiration och gjort enklare skisser. Jag har också, som jag skrivit om i senaste inlägget, träffat familjen för ett första möte. Den senaste veckan har jag använt lite av tidigare skisser och gjort vissa ändringar efter dom visioner och önskemål som kom fram vid mötet. Jag har skickat en skiss till husets ägare och kommer att följa upp det i veckan.

Denna skiss skickades till kunderna i går.



Det är lite svårt att uppskatta måtten från den ofullständiga ritning från kommunen jag har fått av familjen. När snön är borta (den är på god väg tack och lov!) skall jag åka dit och mäta lite mer noga så att jag kan uppskatta måtten lite bättre. Som sagt så är det framsidan först och främst som skall prioriteras så baksidan är väldigt skissad än så länge. Framsidan kommer att domineras av en lavendelrundel med en flaggstång. Det är huvudstrukturen det kommer att arbetas på först för att få grunderna var rabatter, träd, större buskar, insynskydd, spaljéer, stenanläggning, grusgångar, parkering, murar etc skall vara och hur dom skall fungera. Vilken funktion skall trädgården fylla, vilka skall använda den, vilken tid och känsla skall den förmedla. Familjen vill gärna att trädgården skall framhäva huset samtidigt som den skall var ett blickfång. Innan jag träffade kunderna hade jag i tanken att det skulle finnas en grind/ingång mitt framför huset i en förlängning från flaggstången och ut mot vägen (nedre kant på ritning ovan)

Kundernas önskemål var dock att ingången skall vara från parkeringen och att med så många spaljéer så kan det ta för mycket uppmärksamhet från huset. Kloka tankar som jag i skissen ovan har ändrat på och tagit bort gången hitom rundeln.

Detta med att rita och planera trädgårdar är hur kul som helst och jag hoppas och tror att det kan bli riktigt bra då huset i sig "kräver" en strukturerad trädgård som tillhör tidsandan och det bör respekteras för bästa resultat. Detta jobb vill jag fortsätta med och utöka och min tanke är att gå någon distansutbildning för att också få en mer formell utbildning och för att lära mig mer om ev. fallgropar och tips för att jobba smartare.

Återkommer med uppdateringar efter hand

Ha dé gott

Jens

Inga kommentarer: