2012/04/19

Trädgårdslund - Woodland


































Ett av mina absoluta favoritinslag vad en riktigt bra trädgård skall innehålla är en trädgårdslund. Ulla Molins fantastiska plommonträdslund är ofta förebilden för många hur en trädgårdslund skall se ut, så och för mig. Det känns mer skandinavisk "ljust och fräscht" än t ex mörka amerikanska woodland fullt med bark och annat tungt material. Jag vill absolut inte ha den murrig och mörk utan med skir grönska där ljuset mjukt strilar ner genom lövverket och gärna med mycket inslag av vita blommor och så en av mina favoriter Fingerborgsblomma!

  

                                                                                                                                                                             
  
 Eva Robilds vackra foto av Ulla Molin i hennes egen plommonlund.



3 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Japp!Trädgårdslundar tycker jag om. Vackra bilder i en vacker lund.

Susie på Stjärnarve... sa...

Ulla Molins trädgårdslund älskar jag - och vi som har så mycket mark skulle helt klart kunna ha något liknande på "yttertomten". Men då måste jag ha några riktigt snabbväxande träd!
I höstas satt jag tre skott från Salix fragilis `bullata´ och jag tror faktiskt att dom har överlevt både lastbilskörning och grushögar där ute inför omdräneringen av huset.
Jag skulle också kunna tänka mig några Acer negundo `Flamingo´ och/eller `Variegata´ med murgröna (Gotlands landskapsblomma) under - dom växer ju enormt fort och blir underbart ljusa och skira. Men än så länge jobbar vi med att återställa "innertomten".....det blir väl dock klart någon gång så vi kan göra det vi tänkte att årets storjobb skulle ha blivit; Fixa till "yttertomten"!

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Mysiga bilder! Visst vore det härligt med en egen lund, faktiskt så tänker jag mig nog woodland som lite mer "ljust och fräscht" nu när du säger det, så det är kanske lund jag är ute efter egentligen :-)

/Annika