2010/08/30

Mandelmanns Trädgårdar 29/8 - 2010


Klicka på bilderna för större format.

Vår son fyllde tio år i helgen. Efter sedvanlig bakelse till frukost (bagarbarn!) och lite korta förberedelser satte vi oss i bilen för en tur på Österlen. Jag tänker på alla Er som bor norr om Växjö som inte har den förmånen att inom en och en halv timmes bilväg befinna sig mitt i ett av Sveriges vackraste områden. Österlen bjuder på så otroligt mycket att besöka och stanna till vid för ett spontanstopp, att det inte riktigt går att välja. Varannan gård man kör förbi längs vilken liten landsväg du än tar i denna delen av Skåne bjuder på gallerier, gårdsbutiker, öppna trädgårdar och caféer mm. Det är ett myller av möjligheter att spendera dagen med att frossa i utflyktsmål som jag inte kan tänka mig annat än att det är fullkomligt unikt.

Vi nöjde oss med tre stopp denna dagen och jag börjar med det första som, när dagen var slut, skulle visa sig vara det bästa. I den lilla pittoreska byn Rörum som är en sinnebild av en gammal Skånsk by med små låga hus längs en smal slingrande väg går det inte att missa skyltarna som leder till den numera riksbekanta trädgården "Mandelmanns Trädgårdar". I en svacka med kullar både bakom gården och längs sidorna så ligger den gamla vita mangårdbyggnaden med sin charmigt slitna fasad inbäddad i en frodighet som känns i varje steg man tar. Här finns en kravlöshet och enkelhet i det dagliga livet som är anmärkningsvärd och som totalt sköljer bort ens eget tunga sinne och energin flödar tillbaka i baksuget. Här finns något för alla sinnen och alla åldrar och det är nog den enda gången jag har besökt en öppen trädgård eller liknande när jag inte har förmanat eller påpekat för barnen att dom måste vara försiktiga och akta ömtåliga växter och blommor. Dom skötte sig exemplariskt och strukturen på trädgårdarna möjliggjorde för lek och skoj på ett sätt som inte påverkade negativt på skötseln.





Det känns att det inte behövs några förmaningar här, man kan istället bara slappna av och låta trädgården, djuren och omgivningarna göra det som den är bäst på; att få en att slappna av.



Vi åt god fika med sällskap av hönor som sprang rundor runt fötterna och gulliga grisar i trädgården som barnen älskade, och runt oss hela tiden hade vi omgivningar som inte går att beskriva rättvist med bilderna jag visar här. Får ni en möjlighet att semestra i Skåne och i synnerhet på österlen så gör det, det finns nåt för alla och "Mandelmanns Trädgårdar" är ett absolut måste.

6 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åh, så härligt det låter och jippie...dit ska jag till helgen för första gången! :o)
Ha det så bra,
Lydia

Arboarkticum sa...

Ja även om Sverige är fantastiskt på väldigt många platser kan man ju inte annat än sucka lite av avundsjuka när du beskriver er utflykt. Ja, ni bor i en ljuvlig landsända! Dessutom var det en fin beskrivning av Mandelmann's - har varit en smula avvaktande tidigare men det gick över efter att ha läst ditt inlägg - ska definitivt dit vid nästa skånebesök. :-)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Jens!
Du har så rätt så, det blir aldrig för många inlägg om Mandelmanns. Det är en helt betagande trädgårdsupplevelse. Intensiv och tillåtande för alla - en pärla!
Mitt besök i juli gick i andra färger, eftersom lavendeln blommade, så dina bilder käns helt nya för mig:-)

Ha det fint! Hillevi

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

PS.
Tomatbilden med din son är heeelt underbar!

Njut i din trädgård sa...

Dina bilder är så beskrivande. Jag vill SÅ gärna dit!

Fundera grönt sa...

Fina bilder från underbart ställe!