2015/09/06

Alnarpsparken sensommar 2015



































I slutet av augusti besökte jag återigen Alnarpsparken utanför Åkarp där jag bland annat studerat inom trädgårdsterapi. det är en fantastisk plats jag gärna återkommer gång på gång då man alltid hittar nya spännande saker att se och upptäcka. Dessutom har hela parken ett lugn över sig som gör att man själv går ner i varv och mår fantastiskt genom att bara gå där. Denna gången hittade jag till den skuggiga delen av parken som är tillägnad Thor Nitzelius och som var den man som hittade Ullungrönnen och tog den till Sverige.Här började han odla fram föregångarna till det som har blivit ett av dagens vanligaste prydnadsträd i Sverige. Läs mer om Ullungrönnen i ett av mina tidigare inlägg HÄR.

Thor Nitzelius Park Alnarp


Bambu i woodlandparken
Ett hav av julrosor/helleborus



































































































Arboretet i Alnarpsparken eller trädparken har över 2500 olika sorters träd och här hittar man varje gång nya favoriter beroende på vilken årstid man kommer. Valnötsträdet nedan var ett av alla de vackra träd som man fastnade för och ville ha hemma i trädgården.

































I sortimentsträdgården var det fantastiska färger och både sommarblommorna och perennerna var inspirerande att se.




































Rosenflockel och prydnadsgräs i sortimentsträdgården.


































Fin kombination med rudbeckia, vitmalört och perovskia.

Inga kommentarer: