2010/05/24

Njut i din trädgård!

Sölvesborgs trädgårdsförening skall ha sin årliga trädgårdsdag den 21 augusti och jag har fått en förfrågan om att hålla ett 20 min föredrag tillsammans med två andra inom trädgårdsnäringen som också får 20 min var. Denna dagen lockade närmare 7000 personer sammanlagt förra året då föreningen fyllde 100 år och man invigde Piet Oudulfs nya park i hamnen. I år satsar man inte lika mycket men det kommer förhoppningsvis att bli välbesökt. Vi tre som skall hålla ett sammanhållande föredrag inom trädgårdsnäringen är Niklas Kämpargård frilansande journalist och fotograf med bl a boken "Den giftfria trädgården" på sitt konto, Maria Wallnäs Trädgårdsdesigner med det egna företaget "Trädgårdslycka" och sedan jag.

"Släpp kraven på perfektion och tillåt dig njuta av trädgården istället för att känna massa "måsten". Kortfattat är detta den röda tråden vi skall prata om. I går kväll träffades vi hemma i Niklas underbara trädgård för första gången för att planera lite gemensamt inför föreläsningen och vi enades då om samlingsnamnet "Golvad i trädgårdsdjungeln - tre steg till din egen oas". Golvad tänker ni, vad menar dom då?! Det var lite det vi ville med titeln; att få ett lite mer intresse kring föredraget. Vi tänker oss golvad som i att i liggande position på gräsmattan eller under ett äppelträd inta en mer sundare inställning till sin trädgård och låta den utföra underverk och inte skapa krav och stress. Att byta ut ett par timmar ogräsröjning mot att ta sig tid att njuta av ljud, färger, lukter och känslor och bara ligga och låta serotoninet verka i kroppen. Att använda sig av den trädgård man har och göra det bästa av den utan känna att gräset är grönare hos grannen. Att ta sig ut i naturen och använda sig av den som en egen oas, att hitta sin plats att landa och hämta kraft. Jag kommer att prata mycket om det jag lärde mig under min utbildning i Alnarp om trädgårdsterapin. Jag hoppas och tror att detta kommer att bli ett tillfälle att göra bra reklam för oss själva och våra egna företag men på ett annat lite annorlunda sätt...

2 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Hej Jens,
När du gör dina inlägg på bloggen, börjar många av oss att lägga en bild, det är den som då kommer först och då får du som oss andra med bild under inläggen på länkar. Lägger du text så kommer oftast texten då först....
Grattis till ditt föredrad roligt och man ska känna sig hedrad. glöm inte att beträtta om din blogg så folk med trädgårdsintresse kan följa dig.

Ha det gott
Anna Svenska trädgårdsbloggar

Rose Garden Malevik sa...

Hej där.....kollade runt och hamnade här....kul med en kille som bloggar om trädgård :)
Håkan