2010/06/04

Att pimpa en ö.




Jag har fått i uppdrag att designa en ö! En kund har frågat om jag skulle vilja gjuta liv i en ö som befinner sig mitt i deras damm. Jag ser relativt omgående att det innebär en mängd saker som kan innebära vissa problem men samtidigt blir det ju hela utmaningen eller hur?! Direkt sol hela dagen, torrt, mycket stenar och befintliga rötter. Här kommer det att krävas en hel del förarbete och planering att hitta rätt växter. Frånsaknaden av en bro det första och kanske andra året gör ju också att underhållet behöver minimeras inledningsvis.



Förslagsvis bör en enklare pump med en sprinkler inhandlas och installeras också. Men det är något jag måste undersöka. Kunden har lovat köpa en båt! Är det någon som har erfarenhet av att plantera på något liknande förrut? Det hade varit kul att lyckas för omgivningarna är underbara. Denna dammen och ön är det första man ser när man kommer in på fastigheten. Jag har lite tankar och förslag på vad som skall planteras, dels mina egna tankar men även lite önskemål från kunden. Jag tänkte lista upp dom här snart så ni kan hissa eller dissa alternativen!

4 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Så spännande det här ska bli att följa...:-)

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag läste ikapp lite och då om ditt och dina "kumpaners" föredrag. Titeln blev ju väldigt lockande och spännande, synd att man inte kan åka dit och lyssna!
Men ni har naturligtvis helt rätt, hur tokig man än är i att odla ska man unna sig att ta det lugnt också och bara njuta av allt det vackra. Fast det är svårt när datumet för ÖPPNA TRÄDGÅRDAR närmar sig med stormsteg!
Det där med att ha en damm med en ö i är väl alla trädgårdsfreaks dröm, men tydligen inte enbart kul verkar det som. Bara det att man måste köpa sig en båt säger ju en del......(Vadå, surt sa räven!?)

M/S Design sa...

Buskar för att få lite skydd åt fåglar.
Ska bli kul att se vad du föreslår.
Mariana

Annelie sa...

Shit, vilket kul projekt. Gjuta liv i ön. Då tänker jag på växter som svajar i vind, färger som skiftar och något som attraherar fåglar och fjärilar.
Det här ska bli skoj att följa, så jag lägger till mig som följare.

Pimp it, Jens, pimp it!!!

Annelie