2011/03/09

Intryck från Skånska Trädgårdar 2011

Jaha ja..liten sammanfattning av mitt besök på mässan blir nog mest ett inlägg om hur många fantastiskt trevliga trädgårdsmänniskor det finns då ni förmodligen redan sett alla roliga montrar och bilder från mässan ett antal gånger. Mässan i sig är inte mycket att orda om, mest prylar, markbeläggning, och krimskrams som en marknad på många sätt. Men det är ett mellanår utan riktiga lokaler, det är lite i tidigaste laget vädermässigt och det är på tok för lite växter och plantor och nyheter inom det området. Med tanke på förutsättningarna så får mässan godkänt men inte mer. Positivt var att det var många spännande föreläsningar med bra tempo, halvtimme långa och sedan dags för nästa. Jag gjorde som jag brukade på mässor, en snabb runda runt i hallarna för att bilda mig en uppfattning och sedan brukar jag ta ett varv i lite lugnare tempo. I år hoppade jag över det lugnare varvet för att istället stanna hos några människor jag är nyfiken på och intervjua och fota dessa. Otroligt roligt att få lite längre pratstunder med dessa trädgårdssjälar och höra lite om deras tankar om evenemanget. Peter Englander har ni redan kunnat läsa om i mitt förra inlägg men jag har även pratat lite med Gunnel Carlsson med Trädgårdsriket och nyutgiven bok "Största Trädgårdshjälpen, Fotografen och "Allt om Trädgårds" Annika Christensen och den duktiga Göteborgs-baserade trädgårdsdesignern Madeleine Huber med egen firma "Mindful Garden" . Lite längre intervjuer med dessa kommer framöver.

Nåväl jag nöjer mig med denna sammanfattningen och lägger in lite bilder för att om möjligt visa något som ni inte sett förut, men det tvivlar jag på...

Roliga önskegranar som ALLA bloggare har fotat, jag vill inte vara sämre!
Flyinge Plantshop hade som vanligt största montern, bra även i år.
Mer från Flyinge som bla inspirerats av Apotekarns lite tror jag?

ZistO trädgårdsdesign hade snygg utställning

Far hittade en buskpion han letat efter, vit med lila centrum "Snow Lotus"?
Ung som gammal lyssnade på Tareq Taylor, och jag som är mittemellan
Fantastiskt sympatisk man och grym kock
En av få, härligt grön monter från Plantbutiken.se
Mer från Plantbutiken.se
årets mässintryck....check

4 kommentarer:

Fia sa...

Härligt att se några bilder därifrån som inte var färgglada svampar eller annat rammel ;-) Så det fanns lite växter iaf, då finns det hopp än när det gäller övriga mässor ivår. (fast jag gillar rammel men inte bara)

Helena sa...

Just hemkommen från Kista mässan.Jag vet inte vad jag ska säga om den....o det säger väl det mesta!För lite växter o för mycke annat.Hittade just inget att inspireras av faktist.Men hade mycke trevligt sällskap så det var en bra dag!Kul att komma iväg lite i väntan på våren!
Hälsn.Helena

Peter Gaunitz Landskapsdesign sa...

Hej Jens! Kul att ses på mässan. Dina bilder därifrån är också som alltid snygga och inpirerande. Bra reportage om Peter Englander här nedanför också.
hälsar Peter

Kristina Bonander sa...

Hej Jens,
Har just börjat att läsa igenom dina senaste inlägg och började med detta. Bra sammanfattning.
Hälsningar
Kristina