2011/03/05

Besök på Skånska Trädgårdar - Malmömässan 2011

Bild från mässan 2010











Imorgon (idag om du läser det söndag 6 mars) tar jag med mig far min och åker till Hus & Hem och Trädgårdsmässan på Jägersro i Malmö. Förra året var mässan bra, inter überbra, men bra. Det skall bli spännande om det är något som ändrats i upplägget inför detta året.

Sydevents hemsida, som anordnar mässan, säger projektledaren Lotta Fors "– Skånska Trädgårdar 2011 ska bli södra Sveriges bästa trädgårdsmässa någonsin. För att säkerställa att mässan utvecklas i den önskade riktningen har extra kompetens anlitats i form av trädgårdsmässaren Gun Edin."

Återstå att se om så blir fallet. Temat "Skånska Trädgårdar" känns på förhand lite opersonligt, en skånsk trädgård har ju förutsättningar att se ut precis hur som helst och det kan kanske göra att mässan blir lite av ett "..jaha"?  Det hade varit kul att jämföra och åka upp till Stockholmsmässan och "Nordiska Trädgårdar" som har ett tema som jag personligen tycker låter mer intressant, "Plats för sinnen - Tid för grönska". På Nordiska Trädgårdars hemsida beskriver man temat så här.

"Plats för sinnen. Tid för grönska.
Nordiska Trädgårdar är en lustfylld mötesplats där besökaren välkomnas av den efterlängtade våren, samtidigt som man får med sig kunskap, nyheter och inspiration. Oavsett om det gäller idéer till en hel trädgård eller bara en liten hörna på balkongen. Ett litet frö är inget man kan skynda på. Och visst finns det något rofyllt över att inte kunna påverka faktumet att trädgården måste få ta sin tid. Men att känna hur kraften i det som växer smittar av sig och ger energi.
Att tillbringa tid i sin trädgård gör gott för själen och vi blir ännu bättre på att använda våra gröna oaser till att umgås i. I trädgården ska det inte finnas några begränsningar bara möjligheter. Vi lyfter fram glädjen i att skapa, bruka och vårda. Men också i att bara vara och njuta. Känna doften från de utslagna rosorna, höra ljudet från den porlande dammen. Beundra den nyklippta häcken. Springa barfota över den frodiga gräsmattan och äta de första solvarma hallonen med kall mjölk. För det är ju precis vad trädgården handlar om - våra sinnen."

Sen är det ju så att jag är lite partisk i målet då jag har studerat på Alnarp inom just trädgårdsterapi och planering och utfomning av hälsoträdgårdar som betonar just njutningen och att använda sina sinnen i trädgården (se bl a inlägg här ) Så jag kanske gör så att jag "rest my case" tills söndagens besök i Malmö är tillända...

Jag skall i varje fall åka ner med öppna ögon och en kamera för att suga åt mig det göttaste och dela med mig av det till Er som inte har haft möjligheten att åka till skåne. Jag har även med mig en liten inspelningsbandare för om möjligt få lite korta intervjuer med intressanta människor jag lär stöta på. Det kan vara kul att höra vad andra tycker om mässan, trender och nyheter, föreläsningar mm, röster både från amatörer och proffs. Som avslutning vid 14.30 tänker jag lyssna på Tareq Taylor när han presenterar sin nya bok "Om mat och kärlek". Så under nästa vecka hoppa jag kunna sammanfatta årets mässa och visa bilder och förhoppningsvis lägga ut lite intervjuer om och med lite inblandade trädgårdsälskare. Kanske syns vi i vimlet imorgon? Bloggträffen klockan 14.00 skall jag nog prova på...

Nåväl, kolla efter uppdateringar och nya inlägg under nästa vecka!

/Jens

1 kommentar:

Kristina Bonander sa...

Tack snälla för ett inlägg med lite substans i!! Mässor kan tendera att bli marknadsplatser med en massa geschäft i stället för att genom ett välplanerat tema hålla sig till en röd tråd. Vi får se om de lyckas i Stockholm/Älvsjö.
Förra året i Älvsjö hölls jag mest till i hallen med föreningar och organisationer och stora hallen plöjde jag igenom ganska snabbt. Inga bestående intryck då som jag kan minnas.
Ser fram mot fler rapporter från dig och Malmö!
Hälsningar
Kristina
PS
Var det något du såg i Malmö med anknytning till naturträdgård/naturalism?
DS