2012/03/02

Skånsk Trädgård 2012 - Utställningsmontrar

































Dagen efter besöket på årets trädgårdsmässa här nere i Skåne och Malmö så kan jag, och många med mig tror jag, konstatera att känslan att gå inne i mässhallarna är mer att man känner en förväntan på att nu är växtsäsongen igång än att man får ut så mycket av själva mässan. Jag tycker nog att det till och med känns som det är färre utställare i år och ännu mindre försäljning av växter. De nya fina mässhallarna fyller sin funktion men även dom kändes mindre än förväntat. Moderådets titt in i spåkulan visade på att det blommiga och romantiska skulle bli stort både inom trädgård, mode och design. Ingen trend som faller mig i smaken men som säkert många kan ta till sig och anamma. Spontant tyckte jag själv, om man tittade på dom få montrar som fanns med växter, att det asiatiska med bambu, gräs och mossa var en röd tråd i många installationer.



 Av dom få utställningsmontrar som gladde var trädgårdsdesignkollektivet "Vi tre & Trädgårds" monter som lika gärna kunde vara en utemiljö som innemiljö och hade en varm ton som kändes inbjudande, temat var "Globetrotter" att vidga vyerna. Ormbunken är fantastisk!



Även grannarnas monter tyckte jag var bra men mer visuellt än trädgårdsrelaterat. Även den hade lite av samma tema fast i ett annat uttryck. Fiskars sponsrade monter som gick under namnet "Kultivera mera" som lekte med orden och ville uttrycka vidgade vyer i ditt trädgårdstänk och att söka kunskap utanför ramarna och införliva det i din trädgård. Anna Heimann, Lisen Hendeberg och Hanna-Sofia Larsson står bakom montern.

    

Förutom moderådets blommiga och romantiska monter som jag inte alls kunde ta till mig (se ovan) så måste nog Flyinge Plantskola (se nedan) förnya sig nästa år då deras monter har sett mer eller mindre likadan ut nu de senaste tre åren. Den är stor och innehåller mycket växter vilket är föredömligt men variation i utförandet borde ligga i deras intresse för att få ännu mer uppmärksamhet. I år var temat asiatiskt och väl utfört som vanligt men som sagt den kändes på det stora hela som en upprepning av tidigare år.

        
                                        
































Vellinge Plantskola hade en mer sparsmakad och naturalistisk monter också den med inslag av asiatisk och för all del svensk natur. Den mossbeklädda cykeln var ett spännande inslag som jag tyckte om och som fångade mitt öga.

          


           


Mer bilder och kommentarer från mässan kommer.

Pin It

Inga kommentarer: