2011/04/24

Frösådd "Surprise"

 
Jag har inte någon lång erfarenhet av att själv syssla med frösådder. Det var först förra året som jag började prova i liten skala och tyckte genast att det var en häftig känsla så fort dom små liven tittade upp ur jorden med sina nyfikna hjärtblad. Vi har plats med riktigt planteringsbord, prylar och planteringsgadgets men jag har aldrig fått tummen ur att köpa riktiga prylar för att gå frösådd DeLuxe. Liksom förra året får det i år bli lite på en höft vad det är som till slut landar i rabatterna, om det gör det förresten! Jag vet nämligen inte, i år heller, vad det mesta jag har sått blir för något! Jag var i höstas och norpade lite frön här och där (framför allt i Piet Oudolfs planteringar i Sölvesborg) utan att direkt veta vad det var för växter jag tog fröna ifrån. Blir det något gult får jag väl ge bort det till farsgubben och Skogstorpets trädgård! Jag skulle ju egentligen vänta med att få reda på vad det är jag har sått till det väl börjar blomma...men är det någon som vet vilka olika växter dessa är får ni hemskt gärna hjälpa till med en kommentar! I bilden längst ner vet jag att det har kommit med en purpurvinda i bakgrunden men annars har jag inte den blekaste aning vad plantorna är! Upplys mig gärna!




Inga kommentarer: